torstai 17. maaliskuuta 2011

TOISTOVOIMAKISAT

Olin joku aika sitten ensimmäistä kertaa elämässäni voimailuun liittyvissä kilpailuissa eräällä kuntosalilla. Kilpailu oli epävirallinen toistovoimakisa, johon saivat osallistua muutkin, kuin tuon kyseisen kuntosalin jäsenet.

Kilpailun järjestäjät olivat keksineet viisi eri kuntosalilajia, joissa kilpailtiin siten, että painomäärät oli suhteutettu omaan painoon ja tarvittaessa painoja pyöristettiin ylöspäin, mikäli sopivia painoja ei löytynyt. Ideana oli tehdä tällä painomäärällä mahdollisimman paljon toistoja. Lajit olivat samat miehillä ja naisilla.


Lajit naisilla:

* voimapunnerrus, ent. sotilaspenkki (naisilla 2/3 omasta painosta)
* leuanveto naisilla myötä- tai vastaotteella omalla painolla tai vaihtoehtoisesti leuanveto 1/2 omasta painosta kevennettynä leuanvetolaitteella (naisilla omalla painolla tekevät menivät automaattisesti leuanvetolaitteella tehneiden ohi sijoituksessa)
* jalkahauis istuen laitteessa (naisilla 0,3x oma paino)
* hauis mutkatangolla seisten ja selkä suorana tolppaa vasten (naisilla 1/4 omasta painosta)
* vaakahack (naisilla omalla painolla)



Kisapäivän punnituksessa minulla oli painoa 76,1 kiloa ja tulokseni olivat:

* voimapunnerrus 52,5 kilolla, yhteensä 13 toistoa














* leuanveto omalla painolla vastaotteella, yhteensä 11 toistoa




















* reisikoukistus 23,75 kilolla, yhteensä 51 toistoa



















* hauiskääntö 20 kilolla, yhteensä 18 toistoa



















* vaakahack 80 kilolla, yhteensä 55 toistoa















Kilpailijoita oli naisten sarjassa yhteensä viisi ja itse sijoituin kolmanneksi. Olin ihan tyytyväinen kisaan ihan jo siksi, että ylitin itseni jo siinä, että ylipäätään osallistuin kisaan.

Tähän mennessä en oikein ole halunnut kilpailla, koska en ole kovin kilpailuhenkinen. Itseni kanssa tykkään kilpailla, mutta en muiden. Lisäksi olen kokenut, että "esiintyminen", "äriseminen" ja "naaman vääntely" isomman yleisön edessä ei ole ehkä ollut minun juttuni. Joskus kouluaikoina kilpailin toisinaan koulujenvälisissä kisoissa ja nyt aikuisiällä olen ollut muutamissa työpaikan kilpailuissa mukana.

Lisäksi olin tyytyväinen tuloksiini lukuunottamatta leuanvetoa, sillä en ollut treenannut noita kisalajeja etukäteen lainkaan. Siis siinä mielessä, että olisin kasvattanut toistomääriäni tarkoituksella eikä minulla ole ennestäänkään ollut kovinkaan paljoa tuota lihaskestävyyttä. En myöskään ollut treenannut jalkoja tammikuun jälkeen kunnolla polvivaivan tähden.

Ei siis harmittanut yhtään hävitä paremmille ja nuoremmille. Olin itse naisten sarjassa kisan vanhin ja esim. nuorin heistä oli minua melkein 20 vuotta nuorempi voitontahtoinen kilpaurheilija. Toiseksi tulleella kilpailijalla oli myös kilpailutaustaa. Minä sekä käsitykseni mukaan neljänneksi ja viidenneksi tulleet naiset olimme ihan tavallisia kuntoilijoita.


Kilpailun voittaja naisten sarjassa painoi punnituksessa käsitykseni mukaan 64,9 kiloa. Hänen tuloksensa olivat seuraavanlaiset:

* voimapunnerrus 45 kilolla, yhteensä 30 toistoa
* leuanveto omalla painolla vastaotteella 14 toistoa
* reisikoukistus 20 kilolla 55 toistoa
* hauiskääntö 17,5 kilolla 31 toistoa
* vaakahack 70 kilolla 110 toistoa (!!!)


Kilpailusta on olemassa videokooste, mutta en viitsi linkittää sitä tänne, koska haluan yrittää suojella vähän henkilöllisyyttäni. Ne, jotka tajuavat mistä kisasta on kyse, pystyvät kyllä selvittämään henkilöllisyyteni sekä yhdistämään minut muihinkin juttuihin, mutta toivon että henkilöllisyyteni pidetään salaisuutena ;)

Kiitos kilpailun järjestäjille mukavan leppoisasta kisasta sekä rennosta kisafiiliksestä! Ensi vuonna uudestaan :)

5 kommenttia:

  1. Aika huikea suoritus!

    VastaaPoista
  2. Mä olen ainakin katsonut tuon kisakoosteen ja täytyy sanoa, että oli sunkin tulokset aika kovia! Tuskin olisin ite samaan pystynyt.. Karrila oli melko kovassa vedossa, mutta tiukassa kunnossa pääsee myöskin tekemään hieman "pienemmillä" painoilla kuin muut..

    Hyvältä näytti ja hurjan paljon tsemiä treeneihin!

    -Jonna1983-

    VastaaPoista
  3. Kiitos, ihan hyvä alkuhan toi oli kuntoilijalle :)

    VastaaPoista
  4. Huikeita tuloksia sinulla - paljon onnea!

    VastaaPoista