maanantai 20. syyskuuta 2010

BRASILIA - RIO DE JANEIRO

Tässä vanha matkakertomukseni Riosta vuodelta 2006, jossa olin exäni kanssa. Jotkut hintatiedot, nettilinkit jne. voivat olla vanhentuneita, mutta ehkä tästä saa jotain irti...

REISSUN PÄÄLTÄ

Terveiset täältä Brasiliasta. Lämpöä on vähän alle 30 astetta, välillä pilvipoutaa. Muutamana ekana päivänä satoi.

Maanantaina ja tiistaina käytiin shoppailemassa. Tiistaina brasilialaisessa tanssishow'ssa, syömässä ja juopottelemassa kahden meksikolaisen kanssa meksikolaisessa baarissa. Toinen oli yliopiston turvamies/vartija ja toinen poliisi. Ne ovat täällä krav maga -leirillä.

Keskiviikkona oltiin Maracanan stadionilla katsomassa futismatsia ja tunnelma oli aika katossa näin suomalaisittain, vaikka porukkaa ei ollut kuin noin 30 000. Stadionille mahtuu 200 000. Maracana on jalkapallon ystäville kokemisen arvoinen paikka ja miksei muillekin, jotka haluavat kokea sen tunteella elämisen matsissa. Maracana on saanut nimensä jonkun pikkulinnun mukaan.

Torstaina... Mitäs me tehtiinkään? Käytiin Centrossa (bisnes-keskus) katsomassa paikallisten markkinoita. Sitten ollaan käyty hippimarkkinoilla, Lagoa Rodrigo de Freitas -järvellä, jossa oli aivan upeata ja jonka keskelle pystytetään jouluisin maailman suurin joulukuusi. Tänne kannattaa mennä valosalla, kiertää tekojärvi ja jäädä lopulta auringonlaskun jälkeen nauttimaan juomia Palaphita Kitch -ravintolaan. Lisäksi olemme käyneet nautiskelemassa caipirinhoja paikallisessa todella tunnelmallisessa klubissa (Scenarium) seka tanssimassa brasilialaista "latinohinkkausmusiikkia" paikallisessa forro -tanssipaikassa (Asa Branca). Huomenna pitäisi mennä kiertelemään nähtävyyksiä eli Sokeritoppa, Kristuspatsas, Tijuanan kansallispuisto ym.

Lagoa Rodrico de Freitas -järvellä on tosi paljon aktiviteetteja. Me itse pyöräilimme sellaiselle kahden hengen istuttavalla pyörällä järven ympäri ja katselimme maisemia. Tätä kohdetta suosittelen ehdottomasti iltapäivästä valoisan aikaan ja silloin kun aurinko laskeutuu. Todella tunnelmallista. Ja varsinkin tuota "chillailu -ravintolaa", Palaphita Kitch'iä. Plus jammailuravintola Scenarium ja forro-paikka Asa Branca ovat kokemisen arvoisia. Copacabanan varressa on ainakin yksi disco Help, josta Vesa Keskisenkin kerrottiin Seiskassa löytäneen aikoinaan brassi-tyttöystävänsä. Taksikuski vain sanoi, että sinne ei kannata mennä, kun se on täynnä maksullisia. Samoin kuin kuulemma kaikki Copacabanan baarit. Respan mies suositteli Ipanemalla Baronetti -discoa, johon emme kuitenkaan menneet.

Brasilialaista tanssishow -meininkiä pääsee kokemaan mm. Plataforma -nimisessä paikassa ja show oli kyllä upea. Käytiin muuten vielä tutustumassa Samba -museoon ja sellaiseen "areenaan", jossa niitä sambakarnevaaleja järjestetään. Kulkue kulkee sellaista katua pitkin, joka on 600 metriä pitkä ja siihen osallistuu 14 eri samba-koulusta väkeä, joissa kussakin on jäseniä noin 4000. Nämä samba-koulut sijaitsevat tuolla alueella ja ne kilpailevat keskenään paremmuudesta. Joka vuosi koulujen karnevaaliteemat vaihtuvat.

Paljon jää vielä näkemättä. Favelan slummialueella olisi tavallaan ollut mielenkiintoista käydä, mutta toisaalta se on sellaista mässäämista toisten kurjuudella. Ja sitten olisi ollut Buzion paratiisisaaret veneretken muodossa, kasvitieteellinen puutarha ja eläintarha.

Nyt ma taidan lopetella. Täytyy kirjoitella lisää kun tulen Suomeen keskiviikkona. Kuulumisiin! Nyt ollaan kohta menossa syömään tällaiseen paikkaan: http://www.marius.com.br/%22]http://www.marius.com.br/

REISSUN JÄLKEEN

Reissu oli periaatteessa ihan kiva - aina sunnuntai-iltaan saakka, eli siihen saakka kun kävin kirjoittamassa tuon edellisen viestin. Kun olimme nettikahvilan jälkeen menossa syömään, kävelimme Jiin kanssa (ihan selvin päin ;) ) Copacabanan rantakatua pitkin kohti ravintolaa, kunnes meidät ryöstettiin kolmen nuoren, noin 12-14 -vuotiaan jannun toimesta veitsellä uhaten... ;)

Rantakatu sijaitsee meren ja leveän tien välissä. Tien toisella puolella on hotelleja ja ruokaravintoloita. Tuohon aikaan (klo 19.00) kadulla käveli meidän lähellä kymmeniä ihmisiä, turisteja ja paikallisia perheitä. Lisäksi vieressä muutaman kymmenen metrin päässä oli rantavahti omassa kopissaan ja tien toisella puolella oli useissa risteyksissä poliiseja. Tie on tosi leveä, ajokaistoja on yhteensä noin 6 ja tiellä saa ajaa muistaakseni 70km/h.

Nämä kolme katulasta istuskelivat kaikessa rauhassa sellaisella penkillä palmujen katveessa ja kun olimme kohdalla, yksi heistä lähestyi meitä. Ehdin vain vaistoamaan, että tässä on jotain omituista, mutta ajattelin, että onkohan tuo tulossa kerjäämään jotain, koska hänellä ei ollut käsissään mitään myytävää. Poika käveli suoraan meitä kohden intensiivinen katse silmissään (tai sitten ne silmät seisoivat imppauksen jäljiltä) ja kun hän oli noin metrin päässä, otti hän esiin veitsen.

Ehdin ainoastaan kiroilemaan, kun penkin luota lähti toinen poika meitä kohden kiertäen minun puolelleni. Tässä vaiheessa puristin laukun tiukasti kainalooni ja otin ritolat (tajusin vasta hetken päästä, että Jii oli jäänyt heidän kynsiinsä eikä ehtinyt mun matkaan). Jii oli katsellut jotain kalastajia eikä edes tajunnut, mitä oli tapahtumassa kunnes veitsi oli hänen kaulallaan toisen kundin tyhjentäessä taskua. Tilanne loppui kun joku perheensä kanssa kadulla ollut paikallinen huusi jotain ja kundit lähtivät juoksemaan karkuun rannan pimeyteen. Tämä kaikki oli ohitse noin 10 sekunnissa. Kundit eivät ehtineet viemään kuin vajaa 100 realia, joka on noin vajaa 40 euroa.

Mitään fyysisiä vammoja tai henkisiä traumoja ei tullut... Lähinnä vaan otti päähän, kun ei ehtinyt itse tajuamaan ajoissa mistä oli kysymys eikä tajunnut huutaa apua. Jii tosin oli miettinyt sadasosasekunnin, että pitäisikö vetää turpaan näitä meitä päätä lyhyempiä tummia poikia, mutta oli päätynyt loppujen lopuksi "rauhanomaiseen" ratkaisuun. Oikeasti nämä "lapsukaiset" olivat kooltaan sellaisia nyrkillä tapettavia. Täytyy kyllä nostaa hattua sille, kuinka taitavia he olivat.

Me oltiin jo etukäteen varauduttu siihen, että niin saattaa käydä ja sovittiin, mitä tehdään jos niin käy (eli ei mitään muuta kuin annetaan tavarat). En usko että pojat olisivat ihan näin vilkkaalla kadulla (noin 4km pitkä, täynnä paikallisia, turisteja ja poliiseja) alkaneet tarkoituksella tappamaan, mutta ainahan veitsi olisi voinut lipsahtaa ja tiedä mitä tauteja sen jäljiltä olisi saanut.

Tämän ryöstön jälkeen oltiin aluksi vähän hämmästyneitä, sitten vähän vihaisia ja lopuksi jo naurettiin koko asialle. Myöhemmin ei enää kauheasti edes muistettu koko asiaa. Eli näitä voi tosiaan käydä vilkkailla alueillakin, ei tarvitse olla sivukujilla ja myös täällä Suomessa. Toisaaalta Etelä-Amerikassa lomailu on vähän raskasta juuri sen takia, että pitää olla koko ajan varuillaan.

Tää ryöstö oli siltä osin vähän huvittava, että me molemmat olemme aika "rotevia" ja meillä on molemmilla sellaiset työt, että meidän ryöstäminen lähinnä naurattaa lähipiiriä. Mutta ei nämä jutut ammattia katso. Rahat kannattaa aina ripotella eri taskuihin ja vaatteiden alla piilossa olevaan vyötäröpussiin eikä kelloja tai koruja kannata pitää esillä. Ei pidä näyttää turistilta, vaan matkailijalta. Ilmeisesti me kuitenkin näytettiin liikaa turisteilta...

Eikä kaikki tässä. Maanantaina lähdimme sellaiselle opastetulle kierrokselle, jolla oli tarkoitus kiertää nähtävyyksiä. Jossain vaiheessa kierrosta opas sanoi, että emme pääsekään Kristus-patsaalle emmekä Tijucan kansallispuistoon (kohteet, joita eniten odotin). Emme ikinä saaneet tietää syytä, miksi meitä ei viety sinne. Emme kuitenkaan alkaneet räyhäämään, koska opas sanoi, että hän vie meidät ja muut osallistujat näihin paikkoihin seuraavana aamuna.

Kävi kuitenkin niin, että maanatain ja tiistain välisenä yönä minulla alkoi aivan hirveä oksennus- ja vatsatauti. Oksensin ja ripuloin taukoamatta varmaan kuusi tuntia. Voitte vain kuvitella, kuinka mahtavaa oli matkustaa takaisin Riosta Pariisin kautta Suomeen toistakymmentä tuntia. Olin syönyt viimeksi maanantai-iltana ja paluulennolla Pariisista Helsinkiin uskalsin syödä lentokoneessa hiukan, joista tosin ripuloin ja oksensin osan pois. Seuraavan kerran söin kiinteää ruokaa seuraavana perjantaina. Eli en sitten päässyt käymään Kristus-patsaalla ja kansallispuistossa. Joo... ja Jiin matkalaukku jäi Pariisiin, mutta se tuotiin kyllä perästä päin. Muuten ihan jees reissu :)

Riossa hotellinamme oli Oceana Copacabana, joka nimensä mukaisesti sijaitsi Copacapanalla. Hotelli oli neljän tähden hotelli (paikallisen luokituksen mukaan) ja hotellin henkilökunta osasi respassa hyvin englantia, josta oli suurta apua erilaisten asioitten selvittämisessä meidän omatoimimatkalla. Kuten jo aiemmin totesin, Copacapana on noin 4 km:ä pitkä ranta, jonka erottaa samanpituisesta Ipanemasta Arpoador'in niemi. Ipaneman voisi ajatella olevan hienompi ranta ja että Copacapanalla kävisi vähän enemmän tavisporukkaa.

Brasilialaiset elävät rannalla, eli sinne tullaan viettämään kaikki vapaapäivät. Bikinejä ja toppeja käyttävät kaiki naispuoliset kokoon katsomatta. Taisin nähdä reissuss ehkä yhden kokouimapuvun. Toisaalta ihan kivaa, että naiset ovat ylpeitä vartaloistaan, olivat ne minkälaisia tahansa.

RUOKA:

Ruoka Riossa oli hyvää, mutta tosi rasvaista ja annokset järisyttäviä. Siellä oli tosi paljon sellaisia "varraspaistiravintoloita" (churrascaria), joissa ladottiin ihan koko ajan vartaista hyvää lihaa lautaselle. Copacabanan parhaaksi (ja aika hintava) kehuttiin juuri tuota Marius -ravintolaa, jossa mekin kävimme ja jossa oli erikseen vielä Sea Food -puoli. Lihapuolella seisovapöytä ja varraslihat sai 77 realilla (noin 30 euroa), kalapuolella tämä kaikki olisi maksanut 117 realia. Jälkiruokapöytä oli 18 realia. Toinen hyvä kalaravintola oli Copacabanan ja Ipaneman väliin jäävässä ja rannan vieressä olevassa Hotel Arpoadorin kalaravintola.

Sitten oli tosi paljon sellaisia "kiloravintoloita, jossa käytiin hakemassa seisovasta pöydästä ruokaa lautaselle, joka punnittiin ja maksettiin syödyn määrän mukaan. Paras näistä kokemistani kiloravintoloista oli Aipo&Aipim -niminen ketjuravintola. Ja sitten oli vielä joka kulmassa sellaisia mehubaareja, joissa sai erilaisia mehuja sekä piirakoita/pasteijoita (niitä syötiin joka käänteessä joka paikassa). Sitten on Bob's Burger ja Habib's pikaruokalaketjuja, mutta niissä ruoka ei ollut mitään erityisen huippua.

SHOPPAILU:

Ostettavaa, esim. vaatteita ja kenkiä olisi ollut, mutta ainakin minulle koot olivat pieniä. Lisäksi oli paljon kivoja koruja, nahkaa, turistikrääsää ja sen sellaista. Ei kuitenkaan mitään ihmeellistä. Hintataso oli ehkä 2/3 tai puolet Suomen hinnoista. Rio ei ilmeisesti ole mikään halvin Brasilian kohteista ainakaan näillä turistialueilla. Ostoskeskuksista suosittelen Rio Sul- ja Barra Shopping-nimisiä paikkoja. Rio Sul sijaitsee Botafogo -metroaseman vieressä (metrolla on helppoa ja halpaa kulkea) ja Barra Shopping on 10 km päässä Copacabanasta

Pienet markkinat löytyvät joka ilta Copacabana varrelta muutamasta eri kohdasta, joista toiset löytyvät Hotelli Othonin kohdalta. Sitten on hippimarkkinat sunnuntaisin General Osorio Square'lla (?) Ipanema -rannan lähellä. Centariossa (bisness-keskus Uruguaiana -metropysäkin kohdalla) on myös markkinameininkiä.

KAUNEUDENHOITO:

Sitten kävin jalka- ja käsihoidossa, mitkä eivät tosin vedä vertoja Suomen samoille hoidoille ja hinta oli noin 100 realia sellaisessa paremmassa paikassa. Työ tehtiin mielestäni vähän vasemmalla kädellä (tällaiselle pilkunviilaajalle kova paikka). Mutta Brasiliassa tunnutaan tekevän kaikki vähän niin tai sitten jos tehdään hyvin, niin kaikki tehdään tosi monimutkaisesti ja yhden asian hoitamiseen tarvitaan enemmän kuin yksi ihminen. Ja palvelu on aika hidasta. Toisaalta jos sinne menee, pitää hyväksyä erilainen aikakäsitys.

SUOSITTELEN:

* Christo Redentor -patsas (Kristuspatsas) Corcovado -vuorella
* Maracanan jalkapallostadion
* Sugar Loaf (Sokeritoppa), jonne matkataan gondoli-hissillä
* Brasilialaista tanssishow'ta Plataformassa
* Samba-museota
* Favelaan tutustuminen (jos haluaa nähdä slummielämää)
* Mahtavan upeaa, ilmeikästä ja persoonallista Rio Scenarium -nimistä jammailuravintolaa Lapa -nimisessä kaupunginosassa. Ravintola on neljässä kerroksessa ja siellä on paljon nähtävää sekä elävä bändi soittamassa
* Upeaa Lagoa Rodrico de Freitas -järveä (kiertäen noin 5-7 km). Järvellä sijaitsee mm. pieni saari, jossa tennisklubi ja jonka ympäristössä asuu "yllättäen" rikkaita. Joulun aikaan järvelle pystytetään maailman suurin joulukuusi. Suosittelen myös rentoon chillailuun järven rannassa olevaa Palaphita Kitch -ravintolaa
* Asa Branca -nimistä forro -tanssipaikkaa
* Marius -ruokaravintolaa
* Aipo&Aipim -niminen ketjuruokaravintoita (kiloravintoloita)
* Hotel Arpoadorin kalaravintola
* Markkinoita

PALAPHITA KITCH: http://www.palaphitakitch.com.br/

MARIUS: http://www.marius.com.br/%22]http://www.marius.com.br

AIPO & AIPIM: http://www.aipoeaipim.com.br/

HOTEL ARPOADOR: http://www.turisbarra.com/hoteis/ArpoadorI...rpoadorInn.html%22]http://www.turisbarra.com/hoteis/ArpoadorI...rpoadorInn.html