tiistai 28. syyskuuta 2010

28.09.2010

Viikko on kulunut ihan mukavasti. Liikuntaa tuli harrastettua viime viikolla kuusi kertaa. Kaksi punttia, kolme hölkkälenkkiä ja yksi rauhallinen sekä palauttava kävelylenkki. Ruokaa olen syönyt pääsääntöisesti dieettiruokavalion mukaisesti, mutta muutamana päivänä olen syönyt ihan normaalisti. Pastaa sekä thai-ruokaa ja yhtenä iltana olin baarissa.

Tällä hetkellä en koe olevani dieetillä, vaan ylläpidän nykyistä painolukemaani ja olen nykyiseen ulkonäkööni melko tyytyväinen. Toisaalta olen hokenut tätä samaa lausetta jo niin pitkään, että taidan lopettaa sen jauhamisen. Sovitaan näin, että ilmoittelen erikseen, kun dieetti jatkuu oikeasti. Painotulokset laitan kuitenkin esille.

Tuntuu, että syksyisin on aina jos jonkinlaista kissanristiäistä ja niin on tänäkin vuonna...
















Kuvatesti: Mausku ristiäispuvussa ;)

Ei sillä, että niihin kukaan pakottaa menemään, mutta tilaisuudet vaikuttavat sen verran kivoilta, että haluan mennä niihin. Tiedossa on tyttöjen ilta, läksiäiset, yhden yön yli kestävä Tallinnan reissu ja parit pikkujoulut. On myös kiva lähteä toisinaan kotoa ihmisten ilmoille. Jotkut viikonloput menevätkin sitten työn merkeissä ja jäljelle jäävinä viikonloppuina on kiva ulkoilla sekä olla kotona kynttilän valossa ja siemailla teetä.

Olen muutenkin suunnitellut, että pyrin puhumaan dieetistäni ihmisille mahdollisimman vähän. Tähän mennessä olen pyrkinyt puhumaan asiasta lähinnä silloin, kun siitä on kysytty, vaikkakin kyselijöitä on ollut aika paljon. Itse en oma-aloitteisesti ole sitä kellekään kauheasti mainostanut. Tietysti tänne ”päiväkirjaan” olen laittanut juttua julkisesti, mutta teen tätä eniten itseäni varten kirjatakseni ajatuksiani ja tuntemuksiani ylös.

Tämä siksi, että minulle on tullut sellainen tunne, että ihmiset kuvittelevat minun menevän ruokavalion ja/tai liikunnan suhteen jotenkin yli. Tämä ei pidä minun mielestäni paikkaansa. Olen syönyt dieettiruoan lisäksi ihan normaalia sekä mättöruokaa viime viikkoina enkä ole todellakaan jättänyt aterioita väliin. Ajattelutapani dieetin suhteen on ollut mielestäni melkoisen terveellä pohjalla.

Toisaalta mukavaa on ollut myös se, että muutama ystäväni on halunnut aloittaa dieetin ja ovat kokeneet saavuttamani tulokset jotenkin kannustavina sekä esimerkkinä itselleen. Tämä on ollut ihan mukavaa ja olen pyrkinyt auttamaan heitä siltä osin, kuin olen voinut. Koska en ole ammattilainen, niin neuvomiseni ovat perustuneet omiin kokemuksiini ja kuulemaani.

Liikunnan suhteen myönnän kyllä sen, että liikuntakertoja on tullut viikossa muutamia enemmän, kuin normaalisti aiemmin, mutta tämä on johtunut lähinnä hyvistä lenkkeilyilmoista ja hyvästä fiiliksestä, kun tulokset ovat alkaneet näkyä. Omasta mielestäni liikun kuitenkin ihan suhteellisen maltillisesti eikä minulla ole pakkomiellettä sen suhteen. Liikun, koska se on mukavaa ja pidän viikottain lepopäivän. Ja kun talvi tulee, olen aivan varma että liikuntakerrat vähenevät kylmien ilmojen takia.

Olen myös pitänyt Facebookissa HeiaHeia –liikuntapäiväkirjaa (http://www.facebook.com/HeiaHeiaHeia), joka on julkisesti näytillä. Uskon, että seinälleni pompsahtavat liikuntakerrat saattavat ärsyttää joitakin ihmisiä. Voi olla, että he pitävät sitä jotenkin leuhkimisena. Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että jos jotakuta ärsyttää, niin piilottakoot sitten omilta sivuiltaan nämä tällaiset postaukset.

Olen jo monta vuotta pitänyt liikuntapäiväkirjaa ihan Word-pohjalle kirjoitettuna, mutta nyt olen tullut siihen tulokseen, että tämä HeiaHeia on paljon vaivattomampi. Se, että olen laittanut suoritukset julkisesti näytille, antavat minulle potkua persuksille siltä osin, että koska tieto on julkista, on minun ollut pakko pyrkiä liikkumaan asettamani tavoitemäärät viikossa (vähintään 5x viikossa).

Meillä oli muuten eilen töissä Terveyspäivä –teemalla kulkeva sairaanhoitajaopiskelijoiden järjestämä tilaisuus. Siellä sai käydä mittauttamassa verenpaineen, kokonaiskolesterolin ja käydä PEF-mittauksessa sekä kehonkoostumusanalyysissä.

Verenpaineeni mitattiin kaksi kertaa ja tulokset olivat ihanteelliset: 123/80 sekä 126/76, vaikka olin juuri kävellyt paikalle portaat ylös. Verenpaineen kanssa minulla ei ikinä ole ollutkaan mitään ongelmia ja se on hyvä juttu, sillä suvussani on paljon sydän- ja verisuonisairauksia. Täältä Suomen Sydäntautiliiton sivuilta löytyvät tavoitearvot: http://www.sydanliitto.fi/verenpaineen-tavoitearvot1

Mittasin myös vyötärönympärykseni, joka näytti olevan 79 cm:ä. Mittaus tulee kuulemma suorittaa navan kohdalta/yläpuolelta, mutta kuitenkin kylkiluiden alta ja uloshengityksen jälkeen ilman ”laihistelua”. Tulos on normaali/hyvä aina niin pitkään, kun tulos on naisella alle 80 cm:ä ja miehellä alle 94 cm:ä. Suurentunut riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin tai II-tyypin diabetekseen tulee kuulemma silloin, kun tulos on naisella 80-88 cm:ä ja miehellä 94-102 cm:ä.Huomattavasti suurentunut vaara muodostuu siinä vaiheessa, kun tulos on naisella 88 cm:ä tai yli ja miehellä 102 cm:ä tai yli.

Kolesterolimittauksessa kokonaiskolesteroliarvoni oli 3,95 ja sekin oli ihan hyvä tulos. Valitettavasti tuo mittaus ei kertonut hyvän ja huonon kolesterolin tuloksia. Muistaakseni viime keväänä minulta mitattiin lakisääteisessä työterveystarkastuksessa molemmat ja tulokset olivat silloinkin hyvän rajoissa, joskin huono kolesteroli oli vähän koholla.

Olisi mielenkiintoista mittauttaa nuo kolesterolit nyt hoikentumisen jälkeen uudestaan ja katsoa, onko huono kolesteroli laskenut lainkaan. Arvothan voivat kuitenkin olla koholla, vaikka olisi hoikassa kunnossa. Tässä kolesteroliarvoja, joita kohden kannattaa pyrkiä: http://www.sydanliitto.fi/korkea-kolesteroli

PEF-mittauksessa mittariin puhallettiin kolme kertaa. Itse sain tulokset 500, 480 sekä 550, joka meni yli viitearvojen ollen näin hyvä tulos. Käsitykseni mukaan tuossa on merkitystä parhaalla tuloksella. Olin tästä mittauksesta erityisen tyytyväinen siksi, että olen kuitenkin polttanut aikoinani 18 vuotta tupakkaa, vaikkakin ollut ilman sitä viimeiset kuusi vuotta. Mittauksessa mitataan uloshengityksen huippuvirtausta:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=aas00008


Tässä PEF-mittauksen tuoksia:


Silloin, kun tupakoin vielä, ei minulla ollut ikinä mitään tupakkayskän oireita eikä minkäänlaisia hengitysongelmia. Saattaa toki olla, että olisi tuohon aikaan saanut mittauksessa huonommat tulokset kuin nyt, mutta siinä tapauksessa keuhkoni ovat mahdollisesti ”parantuneet” viimeisen kuuden vuoden aikana.

Kaikkein ”oudoimman” tuloksen sain kehonkoostumusanalyysistä. Se tehtiin Omronin BF500 kehonkoostumusmittarilla: http://www.normomedical.fi/Omron_BF500.855.0.html

Itse en pidä tuota laitetta niin luotettavana ja ammattikäyttöön tarkoitettuna, kuin mitä esimerkiksi oli Inbody 720 -laite, jolla minulle tehtiin 28.06.2010 kehonkoostumusanalyysi (kts. teksti em. päiväyksellä) ja josta saadut tulokset olivat paljon laajemmat kuin tämän Omronin antamat. Tuolloin kesäkuussa olin noin 5-6 kiloa painavampi kuin nyt ja sain silloin paremmat tulokset kuin nyt, kun olen tämän näköinen (katso bikinikuvaa 16.08.2010).


Tämänpäiväisen mittauksen tulokset olivat seuraavat:
- Paino 79,2 kiloa (vaatteet päällä ilman syömisiä ja juomisia - omalla vaa’alla paino oli ollut paria tuntia aiemmin 77 kiloa ilman vaatteita)
- Keho rasvaprosentti 30,7!!! Näin isoa rasvaprosenttia minulla ei ole ollut ikinä, ei edes silloin, kun olen ollut painavimmillani 90-93 kiloinen. uskon, että tämä ei ole oikea tulos
- Painoindeksi 26,5
- Luustolihasprosentti 31,3
- Sisäelinrasvaprosentti 6 (1-9 normaali, 10-14 korkea, 15.30 erittäin korkea)
- Lepoaineenvaihdunta 1605 kcal (= 60-70% päivittäisestä aineenvaihdunnasta)
- Arvio päivän kokonaisenergiantarpeesta 2407,5 kcal (= 1,5x lepoaineenvaihdunta kevyellä toimistotyöllä)


Tässä taulukot, kuinka tuloksia voi tulkita:






















Näistä mittauksista vielä… Eräs mies kertoi käyneensä yliopistolla jossain vastaavanlaisessa mittauksessa, mutta siellä käytettävä laite oli ilmeisesti vieläkin parempi ja luotettavampi kuin tuon Inbody 720. Kyse oli ilmeisesti jonkinlaisesta röntgenlaitteesta, jota käytetään pääsääntöisesti tutkimuskäyttöön luuston mittaukseen liittyvissä asioissa. Mittauksessa saadaan myös selville tarkat tulokset esim. nesteistä, rasvasta jne. Mittaus maksoi ilmeisesti jotain 200 euron luokkaa. En tiedä pitääkö tuohon testiin pääsyssä olla suhteita vai voiko siihen päästä kuka tahansa rahaa vastaan.

Jos vielä palataan tuohon ruokaan… Testasin tänään ensimmäistä kertaa elämässäni raaka- tai tuorepuuroa – millä nimellä sitä nyt haluaa kutsuttavan. Toisaalta jotkut väittävät, ettei kyseessä ole raakapuuro, sillä kaurahiutaleet ovat jo kaupasta ostettuina lämpökäsiteltyjä. Ilmeisesti aito raakapuuro pitäisi ilmeisesti jauhaa suoraan josatin kauranjyvistä (?). Ehkä oikeampi nimike tuolle puurolle on tuorepuuro. Kyse on tästä huolimatta ja joka tapauksessa puurosta, jossa hiutaleiden päälle kaadetaan kylmä vesi ja jonka annetaan turvota huoneenlämmössä tai jääkaapissa yön yli.

Itse tein puuron kaurahiutaleista (0,5dl), pellavansiemenrouheesta (2rkl) ja GoGreen -salaattisekoituksesta (2-3 rkl), suolasta sekä vedestä (noin 1,25 dl). Asennoiduin puuroon aluksi aina ennakkoluuloisesti ja ajattelin, että lopputulos on vähintäänkin kamala, vetinen ja oksennukselta näyttävä sotku.

Olin kuitenkin positiivisesti yllättynyt, kun puuro maistuikin ihan syötävälle. Sekoitin joukkoon mustikoita, vadelmia ja paloittelin sekaan yhden banaanin. Uskon, että ilman näitä ennakkoluuloni puuron mausta olisivat käyneet toteen. Aion kuitenkin tämän kokemuksen perusteella syödä tuota puuroa toistekin ja uskallan suositella sitä ihmisille sillä ehdolla, että sitä syö ainakin ensimmäisellä kerralla esim. marjojen ja banaanin kera.

Mietin muuten tuossa, että onko raakapuuro jotenkin terveellisempää kuin tavallinen puuro? Tähän en oikein osaa antaa vastausta enkä jaksa nyt lähteä etsimään tietoa netistäkään. Jos joku osaa vastata, niin olisi kiva kuulla perustelut. Joka tapauksessa näkisin, että tämä puuro olisi oiva vaihtoehto ihmiselle, jolla on aamuisin kiire.

Mulle itselleni toi puuron syöminen voisi tehdä hyvää. Vatsani on aina toiminut hyvin, mutta dieetin aikana vatsa on ollut aika kovalla ja se on aiheuttanut minulle ikäviä suolistoon liittyviä vaivoja, joiden takia olen käynyt lääkärissä ja saanut lääkäriltä määräyksen Vi-Siblin –kuituvalmistetta. Siitäkin huolimatta, että olen pyrkinyt syömään kuituja ja juomaan riittävästi vettä. Ilmeisesti en kuitenkaan ole syönyt tarpeeksi.

Täällä puuroreseptejä asiasta kiinnostuneille: http://ilonpisara.blogspot.com/2009/07/tuorepuuro.html

Eipä tähän hätään muuta. Kirjoittelen taas myöhemmin, kun on jotain asiaa. Mukavaa loppuviikkoa kaikille!

Tuloksia:
17.05.2010 (aloituspäivä): 88 kiloa / BMI 29,4
24.05.2010 / vko 1 / punnitus unohtui
31.05.2010 / vko 2 / 84,3kg / -3,7kg / BMI 28,2
07.06.2010 / vko 3 / 84,3kg / -3,7kg / BMI 28,2
13.06.2010 / vko 4 / 83,2kg / -4,8kg / BMI 27,8
21.06.2010 / vko 5 / 83,3kg / -4,7kg / BMI 27,8
28.06.2010 / vko 6 / 81,9kg / -6,1kg / BMI 27,4
05.07.2010 / vko 7 / 81,4kg / -6,6kg / BMI 27,2
12.07.2010 / vko 8 / 79,7kg / -8,3kg / BMI 26,6
19.07.2010 / vko 9 / 80,2kg / -7,8kg / BMI 26,8
26.07.2010 / vko 10 / 78,5kg/ -9,5kg / BMI 26,2
02.08.2010 / vko 11 / punnitus jäi ulkomaanreissun vuoksi
09.08.2010 / vko 12 / 79,5kg / -8,5kg / BMI 26,6
16.08.2010 / vko 13 / 78 kg / -10kg / BMI 26,1
23.08.2010 / Vko 14 / 78,5kg / -9,5kg / BMI 26,2
31.08.2010 / Vko 15 / 77,5kg / -10,5kg / BMI 25,9
07.09.2010 / vko 16 / 77,1kg / -10,9kg / BMI 25,8
14.09.2010 / vko 17 / 77,0kg / -11kg / BMI 25,7
21.09.2010 / vko 18 / 77,4kg / -10,6kg / BMI 25,9
28.09.2010 / vko 19 / 76kg / -12kg / 25,4 BMI

2 kommenttia:

  1. minä taas...kuituja ei saa koskaan liikaa;) itse join/juon silloin tällöin aamuisin inhaa pellavansiemenlimaa...illalla reilu ruokalusikallinen pellavansiemeniä (miel luomu) vesilasiin ja lasi täyteen raikasta vettä, sekoitaan illalla ja aamulla. "nauttitaan" aamulla ensimmäiseksi, reippaasti (aluksi pimeässä, ettei tule oksu). maku on mieto, mutta limaiset siemenet aika venkoja...
    kova vatta on usein seurausta siitä, ettei juo tarpeeksi, vesi on parasta. olen joskus lukenut, että jos ei tarvii käydä pisillä joka kolmas tunti, juo liian vähän. ja sit niitä kuituja, kuituja, kuituja ravinnosta. proteiinilla on huono tapa asettua tulpaksi ;)

    VastaaPoista
  2. Toi juominen on varmasti tärkeää vatsan toiminnan kannalta. Mäkin olen vasta dieetin myötä yrittänyt opetella juomaan enemmän.

    Kieltämättä on kuitenkin äärettömän tylsää rampata koko ajan wc:ssä ja varsinkin työpaikalla kesken töiden.

    VastaaPoista