tiistai 14. syyskuuta 2010

14.06.2010:

Taustoja...


Täytän heinäkuun 9. päivä 40 vuotta. Pituutta minulla on 173 cm:ä ja painoa minulla oli vielä kuukausi sitten, kun aloitin tämän harkitumman ruokavalion (17.05.2010), yhteensä 88 kiloa. Parhaimmillaan olen painanut aiemmin nestepöhössä noin 90-93 kiloa. En ihan tarkalleen tiedä, kuinka paljon minun tulisi pudottaa painoani, mutta luulisin sen olevan jotain noin 15-20 kilon välillä.


Vuonna 2000 (30 -vuotiaana), kun olin mielestäni hyvässä kuosissa ja vatsalihakset erottuivat, olivat rasvat noin 21-22 (painoin 68-70 kiloa). Tämän jälkeen minulle on tullut lihasta sekä ikää lisää, joten en oikein tiedä mikä olisi se paino, jossa olisin tällä hetkellä tyytyväinen. Rasvojen osalta voisin yrittää pyrkiä tuohon vuoden 2000 tilanteeseen. En halua kuitenkaan olla tämän ikäisenä mikään ryppyinen kuivan kesän orava. En aio tuijottaa vaakaa, vaan peiliä ja katson sitten myöhemmin, mikä kilomäärä on minulle hyvä.


Olin hyvässä kuosissa aina vuoteen 2005 saakka, jonka jälkeen kiloja alkoi tulla tasaisena tahtina tupakoinnin lopettamisen jälkeen sekä siksi, että elämäntapani muuttuivat. Aloin käymään enemmän ravintoloissa erottuani sekä syömään epäterveellisemmin. Ennen tätä en ollut ikinä joutunut katsomaan, mitä pistän suuhuni ja olen aina syönyt isoja ruoka-annoksia tämän takia.


Liikunta ei ole ollut minulle ikinä ongelma ja olen liikkunut suhteellisen paljon kaiken kokoisena. Tykkään liikkua ja teen sitä keskimäärin tätä nykyä 4-6 kertaa viikossa riippuen fiiliksistä ja työtilanteesta. Käyn punttisalilla, hölkkä- ja kävelylenkeillä, jumpissa, toisinaan uimassa sekä pyöräilemässä.


Olen harrastanut salilla käymistä noin 18 vuotta. Välillä siinä on ollut joitakin taukoja, jotka ovat johtuneet esim. tenniskyynärpääongelmista tai sitten ihan pelkästä kyllästymisestä. Puntin lisäksi käyn tätä nykyä hölkkäämässä, kävelemässä sekä toisinaan jumpissa, uimassa tai fillaroimassa.


Omasta mielestäni minulla on keskivertonaista hiukan enemmän voimaa. Kyykyssä ennätys on 120 kiloa, mavessa 145 kiloa ja penkissä säälittävät 68,5 kiloa. Nämä tulokset ovat jo tosin joitakin vuosia vanhoja ja tätä nykyä treenailen hiukan pienemmillä painoilla.


Valitettavasti vain pelkkä liikunta ei ole riittänyt siihen, että kroppa pysyy kunnossa, sillä rakastan liikaa ruoanlaittoa sekä syömistä. Asenteeni on se, että ruoka on hyvää silloin, kun valmistuksessa käytetään kermaa ja voita. En ole edes halunnut muuttaa tyyliäni tältä osin. Koen vaikeaksi muuttaa ajattelutapaani sen suhteen, että terveellinen ruoka voisi olla hyvää. Tiedän kyllä, kuinka syödä terveellisesti, mutta tähän mennessä minulla ei ole riittänyt selkäranka kunnolliseen painonpudotukseen. Samoin oli alkuun tupakoinnin lopettamisen suhteen. Pelkkä tahto ei riittänyt ja siksi lopetin tupakoinnin lääkkeitten avulla.


Koska nyt kyllästyin kiloihini, päätin laittaa itseni ruoanlaittokieltoon. Koen, että minuun tehoaa parhaiten joko/tai -taktiikka. Jos annan itselleni luvan tehdä ruokaa, sorrun helposti epäterveelliseen ruokaan sekä liian isoihin annoksiin. Tulevaisuudessa olisi tarkoitus jatkaa niin, että arkiruoka on tarkkaan harkittua ja sitten mässypäivinä teen jotain herkkuruokia.


Palkkasin tuossa joku aika sitten henkilön, joka teki minulle ruokavalion. Ajattelin, että kun maksan ruokavalion tekemisestä, nousee motivaationi onnistua, mikä on tähän mennessä pitänyt paikkansa. Lisäksi olen saanut häneltä ihan hyviä neuvoja muutenkin. Pyysin, että ruokavalio ei ole mikä kitudieetti ja että voin tänä kesänä pitää joitakin mässypäiviä sekä käyttää alkoholia etukäteen suunnitellusti. Lisäksi pyysin, ettei minun tarvitse mittailla ruoka-aineita vaa’an kanssa, vaan että syöminen on tehty mahdollisimman helpoksi.


Tällä hetkellä ruokavalioni on aika proteiinipitoinen ja hiilarit ovat aika minimissä samoin kuin rasvat (niitä kuitenkaan unohtamatta ja valiten ne hyvistä vaihtoehdoista). Alkoholia olen myös pyrkinyt välttelemään ja töihin otan omat eväät mukaan. Jos olen syönyt ulkona, olen saattanut tilata ruokaa ohi listan, esim. broileriannos kasviksilla tai salaatti, jossa on proteiinia ilman juustoja. Ei siis perunaa, riisiä, pastaa, joita rakastan...


Lisäksi olen huomannut, että nesteen juomisella on iso merkitys kilojen lähdössä. Jos en juo kunnolla nestettä, nousee painoni heti. Tällä hetkellä juon nestettä ehkä noin 4 litraa päivässä. Suolojen saannin yritän turvata juomalla kivennäisvettä tai käyttämällä tarpeeksi suolaa. Tavallisen pöytäsuolan olen jättänyt pois, koska se ei ole terveellistä ja ottanut merisuolan tilalle. Minkäänlaisia energiajuomia tai mehuja en juo.


Ja vaikka en sinällään kaivannut apua treenaamiseen, päätin silti että tämä personal trainer saa katsoa, kuinka treenaan ja tehdä minulle saliohjelman ruokavalion lisäksi. Kyseisellä henkilöllä on itsellään 20 vuoden kokemus mm. kehonrakennuksesta ja hän on valmentanut kisaajia sekä tavallisia ihmisiä.


Nyt jälkikäteen voin todeta, että sain häneltä ihan hyviä vinkkejä myös treenaamiseen. Eniten vaikeuksia on tuottanut treenaamisen osalta ehkä se, että minut on tekniikan puolesta opetettu tekemään liikkeitä aiemmin voimanostotyyliin, kun taas tämä henkilö haluaa minun tekevän liikkeet samalla tavalla, kuin bodarit tekevät.


Jos joutuisin kuvailemaan kroppaani aloitusvaiheessa ja nyt, niin mieltäisin sen sellaisen henkilön kropaksi, joka on lievästi ylipainoinen, mutta urheilullinen. Minulla on siis ylimääräistä pyöreyttä, mutta toisaalta jos osaa oikein katsoa, erottuu sieltä alta myös lihaksia – ryhdikäs ”läski”. En sitten tiedä, onko kyse siitä, että haluan uskoa minussa olevan urheilullisuutta vieläkin jäljellä, mutta toisaalta myös palkkaamani personal trainer oli tätä mieltä. Sitä en sitten tiedä, johtuuko tämä siitä, että hän saa rahaa tästä hyvästä


Vaikka minulla on jenkkakahvat ja selkämakkarat, on minulla myös havaittavissa jonkinlainen vyötärö niiden välissä. Olen malliltani sellainen X –mallinen ja muodokas (hoikkana ja ylipainoisena), jolla ylimääräiset kilot jakautuvat suhteellisen tasaisesti. Minulla ei ole mitään suurta tynnyrivatsaa, mutta takapuolta löytyy sekä reisien ulkosyrjällä ja käsissä ylimääräisiä helttoja.


Mutta näin... Katsotaan, kuinka homma etenee. Nyt paino on lähtenyt putoamaan hyvään tahtiin, vaikka ymmärrän myös sen, että suurin osa nyt lähteneistä kiloista on nestettä. Toivon kuitenkin, että voin todeta kesän päätteeksi, että dieetti on pitänyt ja toivottavasti muistan päivittää tätä. Jos onnistun, niin voin laittaa esille ennen- ja jälkeen -kuvia ja ympärysmittoja (reidet, lantio, vyötärö, hauis). Ainoa mikä surettaa tässä mahdollisessa laihtumisessa, on rintojen rupsahtaminen, sillä olen niihin tällä hetkellä tyytyväinen



Tässä tuloksia:

17.05.2010 (aloituspäivä): 88 kiloa / BMI 29,4
24.05.2010 / vko 1 / punnitus unohtui
31.05.2010 / vko 2 / 84,3kg / -3,7kg / BMI 28,2
07.06.2010 / vko 3 / 84,3kg / -3,7kg / BMI 28,2
13.06.2010 / vko 4 / 83,2kg / -4,8kg / BMI 27,8

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti