maanantai 20. syyskuuta 2010

THAIMAA 3x

Jos tekstisssä on virheitä, niin niitä saa korjata :)

REISSU VUONNA 2005 YSTÄVÄN KANSSA (Bangkok-Koh Samui-Bangkok)

Yövyimme Koh Samuilla Chaweng Beach’illa (paras ranta mun mielestä sekä vilkas). Hotelli on nimeltään Chaweng Blue Lagoon ( http://www.hotels2thailand.com/koh-samui-hotels/Chaweng-Blue-Lagoon-,-Koh-Samui.asp), jonka varasimme etukäteen netin kautta ja meillä oli siellä siisti bungalowi. Muistaakseni hinta oli 200 euroa/2henk./8yötä. Hotelli oli ihan siisti, mutta vähän syrjässä. Samuille lentää ainoastaan (en tiedä pitääkö enää paikkaansa) Air Bangkok –lentoyhtiö, joka omistaa Koh Samuin ainoan lentokentän, jota sanotaan maailman kauneimmaksi.

Hierontojen, kauneushoitojen ja hyvien ravintoloiden lisäksi kävimme Koh Samuilla sukeltamassa Mui Divers –firman kautta Koh Taon lähettyvillä, jonka omistaa suomalais-filippiiniläinen pariskunta (http://www.muidivers.com/). Sitten kävimme harjoittelemassa thaimaalaisen ruuan kokkaamista Samui Institute Of Thai Culinary Arts –nimisessä paikassa (http://www.sitca.net/), jota suosittelen.

Lisäksi kävimme katsomassa ladyboy –show’ta, turistikierroksella katsomassa paikallisia nähtävyyksiä sekä minä kävin yksin thaiboxing –ottelussa hallissa, joka on siinä keskustassa. Koh Samuilla hyviä discoja olivat Green Mango ja Reggae Pub (molemmat ulkoilmadiscoja). Discojen suljettua ovensa kello yksi yöllä jatkoimme biletystä rantabileissä sekä pääkadun varrella olevassa ”kahvilassa”, jonka nimeä en muista ja joka oli todellisuudessa jonkinlainen ulkoilmadisco (http://www.asiatraveltips.com/BarsinKohSamui.shtml).

Bangkokissa yövyimme kaksi yötä Khaosan Road’illa Sawasdee Banglumpoo Inn –hotellissa (http://www.sawasdee-hotels.com/), jonka varasimme vasta paikan päältä. En muista enää tarkkaa hintaa, mutta se oli halvempi yöltä kuin Koh Samuin hotelli. Huone oli tosi pieni eikä se ollut mikään hieno, mutta se ei haitannut. Hotelli sopii reppureissaajille ja pääasia oli, että huoneesta löytyi suihku ja ilmastointi.

REISSU VUONNA 2006 EXÄN KANSSA (Bangkok-Phuket-Phi Phi-Krabi- Phuket-Bangkok)

Reissu alkoi siis Bangkokista, jossa olimme pari yötä Khao san Road'illa, jota kutsutaan reppumatkailijoiden "paratiisiksi". Yövyimme nämä pari ensimmäistä yötä Buddy Lodge –hotellissa (http://www.buddylodge.com/), joka oli aika hyvätasoinen Khao San Road'in hotelli.

Kävimme Bangkokissa Viikonloppumarkkinoilla, jota voin suositella kyllä kaikille Bangkokin kävijöille. Markkina-alue oli tosi laaja ja hinnat olivat halvempia kuin muualla. Alueelle pääsi helposti metrolla. Lisäksi kiersimme kauppoja, kävimme Patpongilla (kuuluisa kadunpätkä, jossa on paljon maksullisia miehiä/naisia sekä markkinat) ja hengailimme Khaosan Road'illa, matkustelimme jokilaivalla, skytrainilla, metrolla, tuk-tukeilla ja takseilla.

Kävimme myös Suan-Lum Night Bazaarissa Lumpini Parkin vieressä. Alueella on iso Food Center, jossa voi käydä hakemassa ruokaa erilaisista kojuista (maksu kassalta etukäteen ostettavilla kupongeilla) ja sinne mahtuu ihmisiä kerralla monta tuhatta. Siellä voi myös kuunnella lavalla esiintyviä bändejä ja viettää muuten aikaa. Kävimme myös eri kerralla Lumpini Parkissa, joka on tarkoitettu virkistysalueeksi ja monet käyvät ulkoilemassa siellä. Alueella näkyi isoja vedessä uivia varaaneja, kilpikonnaa sekä muita eläimiä. Paikka oli aika kaunis.

Bangkokista lensimme Phuketiin, josta olimme varanneet hotellihuoneen seuraavaksi kahdeksaksi yöksi. Hotellina toimi neljän tähden hotelli Duangjitt Resort (http://www.duangjittresort-spa.com/), jossa oli todella hyvä palvelu ja kaunis hotellialue. Muistaakseni hotellialueella on erilaista luonnonmukaista maisemaa 52 aarin verran. Phuket itsessään ei ollut mikään erityinen lomakohde - liikaa turisteja, maksullisia sekä liikaa myyjiä repimässä hihasta. Lisäksi siellä oli liian vähän mitään erityistä nähtävää. Lähinnä mieleen tuli joku turisteille rakennettu loma-alue. Itse Phuketin kaupunki oli mielestäni vielä "kamalampi" paikka, mutta pitihän sekin käydä katsomassa. Kamala on ehkä väärä sana ja sana ruma voisi kuvata kaupunkia paremmin tai sitten emme vain onnistuneet löytämään kaupungista sitä "kaikkein kauneinta". Mutta emme silti päässeet kyllästymään, koska teimme Phuketista reissun Phi Phi -saarten kautta Krabille tuossa välissä

Eli tosiaan varasimme laivamatkan Krabille. Menimme sinne laivalla Phuketin satamasta Phi Phi -saarten kautta, jossa vietimme yhden päivän. Don Phi Phi -saari oli ehkä matkan paras anti, koska maisemat olivat niin täydelliset. Samoilla saarilla on kuvattu elokuvaa The Beach. Olisin halunnut yöpyä saarella, mutta näin emme sitten kuitenkaan tehneet. Saarella on vakituisia asukkaita 2000 ja kait muutama ajoneuvo. Saari tunnetaan myös sellaisena nuorten reppumatkailijoiden paratiisina, jossa biletetään läpi yön. Eli jos haluaa yöpyä siellä, mutta rauhassa, kannattaa valita bungalowin paikka tarkasti. Päiväaikaan saarella on sellainen rento "chillailu-fiilis". Kiirettä ei ole mihinkään. Turisteja on kuitenkin aika paljon saaren pieneen kokoon nähden.

Phi Phi -saarilta jatkoimme matkaamme Krabille Ao Nangille, jonka oli maisemien puolesta aika kaunis paikka, mutta ainakin näin sesonkiajan ulkopuolella tosi rauhallinen paikka, jossa ei tapahtunut mitään. Krabilla huomasi selkeästi luonnonilmiöt, kuten laskuveden jne. Olen tyytyväinen, että näin Krabin ja yövyimme siellä mielenkiintoisen näköisessä Phra Nanh Inn –hotellissa (http://www.phrananginn.com/), mutta tuskin tulen enää matkustamaan sinne, ellen sitten halua aktiivilomailla kiipeilyn tms. parissa. Sellaiseen tarkoitukseen se on ihan hyvä. Toisaalta siellä on varmasti kauniimpiakin paikkoja, kuin tuo Ao Nangin ranta, joten kannattaa varmaan rapaista tuota paikkaa vähän pintaa syvemmältä. Itse Krabin kaupunki ei myöskään ollut mikään ihmeellinen paikka, eli sellainen aika pieni paikka. Suosittelen Krabilla rannalla olevaa hyvää Lo Sputino / Sala Bua –ravintolaa. Krabilta palasimme bussilla Patong Beach'ille. Matka kesti taukojen kanssa noin 4-5 tuntia.

Patong Beach’illa tuli auringonoton lisäksi käytyä pari kertaa ulkona Rock City –nimisessä ravintolassa, jossa esiintyi eläviä bändejä. Lisäksi exä kävi thai boxing –ottelussa minun ollessa samaan aikaan hieronnassa, manikyyrissa ja pedikyyrissä. Itse olin käynyt ottelussa aikaisemmalla Koh Samuilla edellisellä Thaimaan reissullani. Lisäksi kävimme syömässä erilaisissa ravintoloissa, joista mainitsemisen arvoinen paikka on ehdottomasti italialainen La Gritta –ravintola (erään hotellin yhteydessä), jossa oli erinomainen ruoka ja tunnelmalliset puitteet. Olimme eräänä iltana katsomassa Simon’s Cabaret -show’ta, jossa yleisöä viihdyttivät ladyboyt. Lisäksi kävimme thaimaalaisen ruuan kokkauskurssilla Pum –ravintolakoulussa (http://www.pumthaifoodchain.com/) ja elefanttisafarilla. Suosittelen tuota kokkauskurssia.

Vietimme Patong Beach’illa vielä kolme yötä, jonka jälkeen lensimme takaisin Bangkokiin, jossa yövyimme yhden yön siistissä Viengtai –hotellissa (http://www.viengtai.co.th/) Khao San Road’in viereisellä kadulla. Kävimme myös ”tyypillisinä turisteina” änkemässä itsemme hallintorakennuksien kupeeseen, koska halusimme käydä ottamassa kuvia panssarivaunuista ja sotilaista. Thaimaassa oli meinaan tuolloin päällä vallankaappaus, jota ei tosin huomannut matkan aikana muuten kuin Bangkokissa, jossa noita edellä mainittuja sotilaita tosiaan näkyi hallintorakennuksien ja suurten tavaratalojen lähistöillä. Palasimme takaisin Suomeen lennolla, joka oli Finnairin viimeinen Bangkokin vanhalta lakkautettavalta lentoasemalta.

Thaimaassa on syyskuussa pahin sadekausi, mutta hyvä puoli on se, että ne ovat ”ennalta arvattavissa”. Sateet alkavat yleensä illansuussa ja kaatosadetta kestää hetken aikaa, kunnes se on kokonaan ohi. Negatiivista matkalla olivat Phuketissa tietyillä kadunpätkillä ja ravintoloissa olevat maksulliset, joita oli yksinkertaisesti liikaa. Lisäksi miehet, jotka toimivat sisäänheittäjinä (pinpong –show’hun), ärsyttivät. He eivät jättäneet rauhaan edes naispuolisia turisteja ja miespuolinen matkakumppani ei halunnut edes lähteä yksin tietyille alueille, kun joku oli koko ajan hihassa kiinni. Lisäksi tuk-tuk –kuskit, räätäliliikkeiden myyjät ja ihan normaalia hierontaa myyvät henkilöt ärsyttivät huutelullaan. Edellisellä reissulla Koh Samuilla meno oli paljon rauhallisempaa eikä näistä asioista niin ärsyyntynyt. Bangkokissa taas ärsyttivät huijaavat tut tuk- ja taksikuskit.

Käytiin pyörähtämässä tolla reissulla myös nopeasti Kata ja Karon Beach'illa. Katalla ei tuntunut tämän pyörähdyksen perusteella olevan yhtään mitään ja Karonillakin oli hiljaista. On vaikeaa arvioida minkälaisia paikkoja ne ovat, kun nyt ei ollut sesonkikausi ja kävimme niissä päivällä. Jos Phuketiin vielä menisin, valitsisin kuitenkin vieläkin tuon Patong Beach'in, koska sieltä kuitenkin löytyy se kaikki mitä tarvitsee ja merenkäynti on rauhallisempaa kuin Karonilla tai Katalla, joka sopii lapsiperheille. Karon on ehkä kuitenkin hiukan "tyylikkäämmän" paikan oloinen. Kaikki ne tuntuvat olevan sellaisia turistikyliä kuitenkin omalta osaltaan.

Kaikin puolin reissu oli muuten todella onnistunut ja se johtui monista erilaisista kokemuksista ja paikoista, joita koimme ja näimme reissun aikana. Suosittelen omatoimimatkailua!

REISSU 2008 KAVERIN KANSSA (Bangkok-Koh Samui-Koh Phanang-Pattaya-Bangkok)

Tällä viimeisellä reissulla lensimme Bangkokista suoraan Koh Samuille (paras paikka tähän mennessä), josta kävimme heittämässä päiväreissun Koh Phanangin -saarelle (kiva ja nuorekas paikka, jossa on näitä rantareivejä riippuen kuun asennoista), jossa kannattaa ehdottomasti käydä vähintään päiväreissulla tai jopa yöpyä siellä.

Samuilla yövyimme O.P. Bungalow Chaweng Beach'in pohjoispäässä. Chaweng Beach on vilkkain paikka ja mun mielestä ehkä paras muutenkin. Ja toi hotelli sijaintikin oli aika hyvä. Ranta on upeaa valkoista puuteria ja iltaisin sinne katetaan pöytiä, tuolia, mattoja, patjoja ja tyynyjä, joissa saa chillailla sekä syödä romanttisesti illallista lyhtyjen ja kynttilöiden valossa. Ihan huippua.

Vuokrasimme Samuilla skootterin, jolla kiersimme koko saaren (onnistuu yhden päivän aikana ja reitti on helppo suoraan ajoa koko ajan). Samuilla on sitten erilaisia nähtävyyksiä, vesiputouksia sekä muita näkemisen arvoisia paikkoja. Ekalla Samuin reissulla kävin introsukelluksessa, joka on nk. esittelysukellus, jossa mennään 10 metriin saakka. Ihan huippu kokemus ihmiselle, jolla ei ole sukelluskorttia. Ja samuilla vedenalaiset maisemat ovat paremmat kuin esim. Kanarialla.

Samuilla on lisäksi muutamia kivoja biletyspaikkoja (paras on Reggae Pub, jossa ei soiteta mitään pelkkää reggae-musaa sekä Solo Bar, Ark Bar ja Green Mango) sekä tarjolla ladyboy-show’ta sekä thai-nyrkkeilyä.

Samuilta lensimme Pattayalle (yövyimme siistissä La Fontaine –hotellissa, joka sijaitsee siinä pahimman tyttökadun varressa) moikkaamaan muutamia tuttujamme, jotka asuvat siellä talvet. Pattyalla jäi tuo kierteleminen ja kokeminen vähän vähiin, mutta toisaalta ei meillä ollut hirveää mielenkiintoakaan, koska siellä ei käsitykseni mukaan kauheasti ole mitään erityistä eikä se ollut muutenkaan minun paikkani. Lähinnä vietimme aikaa suomalaisten seurassa. Suomalaiset käyvät esimerkiksi keilaamassa kimpassa pari kertaa viikossa, missä mekin olimme mukana. Mukana oli suomalaisia turisteja sekä Thaimaassa asuvia tyyppejä. Siellä Pattayalla olisi kyllä tainnut olla joku vesipuistokin, joka olisi ollut kiva kokea.

Pattyalta matkustimme taksilla Bangkokiin (ihan edullista, kesti muistaakseni 2-3 tuntia), jossa meillä oli tarkoitus yöpyä minulle jo entuudestaan tutulla Khaosan Road'illa. Emme kuitenkaan osanneet varautua, että koko Khaosan oli yhtä suurta suljettua Songkran -aluetta ja sieltä oli ihan turha kuvitella saavansa huonetta (emme olleet varanneet mitään hotelleja etukäteen). Songran on siis thaimaalaisten uusi vuosi, jota vietetään huhtikuun paikkeilla.

Khaosanilta lähdimme Chinatowniin, jossa yövyimme kolme yötä New Empire –hotellissa (menetteli). Chinatownissa ei ole mitään erityistä, mutta kiva ”punainen” ja ”kiinalainen” tunnelma iltaisella. Viimeisen Bangkokin yön ennen kotiinlähtöä nukuimme vähän paremmassa Holiday Inn-hotellissa (hieno) tarkoituksellisesti. Koko Bangkokissa olomme ajan oli tuo Songkran ja kuivana ja puhtaana olo ei todellakaan onnistunut, vaan vettä heitettiin niskaan IHAN JOKA PAIKASSA. Lisäksi he sotkivat toinen toisiaan sellaisella talkin/kalkin tapaisella tahnalla. Kastelemisella ja sotkemisella toivotetaan hyvää onnea. Bangkokissa keskityimme shoppailuun. Tosin jouduimme keksimään erilaisia Mustanaamio-reittejä, jotta saimme vietyä ostoksemme kuivina hotelliin tuon Songranin takia.

Bangkokissa tykkään yöpyä lyhyehköllä Khao San Roadilla, kuten jo edellä olen maininnut. Sieltä on kiva lähteä jokilaivalla ja skytrainilla shoppailemaan MBK:n tavarataloon. Jokilaivat ovat ihan normaaleja julkisia kulkuneuvoja ja kannattaa mennä samoilla, millä paikallisetkin menevät. Ne ovat edullisempia kuin turisteille tarkoitetut jokitaksit. Jokilaivat pysähtyvät lähes joka laiturissa matkavarrella. Khaosanin lähellä on myös kaunis ja iso temppelialue, johon kannattaa käydä tutustumassa.

Lisäksi suosittelen (edelleen) viikonloppuisin olevia Viikonloppumarkkinoita (siellä kestää koko päivä) sekä Lumpini Parkin puistoa (Helsingin Töölönlahden tapainen), jossa vapaana 1,5 metrin pituisia varaaneja) sekä Lumpini Parkin yömarkkinoita. Chinatown on myös mielenkiintoinen kokemus illalla samoin kuin Patpong, josta löytyy markkinahumua sekä maksullisia.

Finnairin suorat lennot Helsinki-Bangkok-Helsinki maksoivat vuosi sitten 699 euroa, lento Bangkokista Samuille noin 80 euroa (hinnat riippuvat päivästä ja vuorokauden ajasta), lento Samuilta Pattyalle muistaakseni noin 70 euroa ja taksi kahdelta hengeltä Bangkokiin 16 euroa. Hotellit maksoivat kahdelta hengeltä per yö noin 20-30 euroa ja viimeinen parempi hotelli maksoi noin 60 euroa kahdelta hengeltä. Eli matka maksoi yöpymisineen noin 1100 euroa. Ruoka Thaimaassa on edullista, eli yhden ravintola-annoksen saa noin 1,50-3 eurolla.

Koh Samuilla olimme Chaweng Beach'illa ja tykkäsin. Lamai olisi ollut liian hiljainen minun makuuni. Ne Chawengin hotellit ovat pääsääntöisesti rannassa niin, ettei sinne kuulu kauheasti mitään meteliä. On kuitenkin kiva, että hotellista pääsee kävellen ostoksille ja siihen "ytimeen", ettei aina tarvitse ottaa jotain kulkuneuvoa. Ja itse suosittelen ottamaan hotellin nimenomaan rannan puolelta.

Tuliaiset kannattaa ostaa Bangkokista, jossa tavarat ovat edullisimpia ja varinkin viikonloppumarkkinoilta tai MBK:n tavaratalosta. Jos haluaa aitoa, kannattaa mennä MBK:ta vastapäätä sijaitseviin Siam Centeriin, Siam Discovery Centeriin jne. Mun kokoisen ihmisen oli tosin ihan turha etsiä vaatetta tai kenkiä itselleni.

Bangkokin kartta: http://www.bangkok-maps.com/

* Riverside (katso sijainti em. kartasta):

* Khaosan Road ja temppelia-alue (Area 5), jokilaivapysäkit vasemmalle päin joen suuntaan. Chinatown taisi myös olla tällä alueella ihan joen lähellä tai sitten area 8

* Siam&Silom (katso sijainti em. kartasta):

* Jokilaivapysäkki, jossa pitää jäädä pois, jos haluaa skytrainin päätepysäkille (area 3), Lumpini Park (area 4), Siam Discovery Center ym. tavarataloja (area 1), MBK:n tavaratalo (area 2)

*Ratchadapisek (katso sijainti em. kartasta):

* Viikoloppumarkkinat (area 1)

VINKKEJÄ JA NÄHTÄVÄÄ:

*Viikonloppumarkkinat tai Kelluvat markkinat (tosin nämä ovat jossain 100km:n päässä Bangkokista)

*Kuninkaallinen palatsialue/temppelit lähellä Khaosan Roadia (huomioi asiallinen pukeutuminen)

*Khaosan Road, pieni kadunpätkä jolla on ”hippimeininkiä” iltaisin (päivällä ei mitään erityistä), reppumatkailijoiden suosiossa, myös Lonely Planet tuntee paikan, kuka tykkää kuka ei

*Suan-Lum Night Bazaar

*Lumpini Park

*China Town

*Skytrain (tällä kannattaa matkustaa)

*Jokilaivat (kannattaa matkustaa sellaisilla, joissa paikalliset matkustaa, koska turisteille tarkoitetut maksavat enemmän)

*Tuk-Tuk, joihin mahtuu kaksi henkeä ja meno on vauhdikasta tai taksi. Hinta kannattaa sopia etukäteen, taksamittari päälle heti alussa ja määränpää kannattaa näyttää kartasta. Huijaavat helposti turistia ja yrittävät viedä ”väkisin” silkkitaloihin ja jalokiviliikkeisiin, jolloin kannattaa vaan hypätä kyydistä pois ja jättää maksamatta. Bangkok on iso kaupunki ja määränpään osoitteen lisäksi kannattaa kirjoittaa ylös määränpään osoite sekä puhelinnumero (esim. hotelli), johon kuljettaja voi tarvittaessa soittaa ja kysyä ajo-ohjeita

*MBK: Eli tavaratalo 6-7 kerroksessa, ostosparatiisi

*Siam Center (MBK:n vieressä) sekä muutama muu kalliimpi ostosparatiisi

*Bangkokissa kannattaa varoa huijareita ja ”sisäänheittäjiä”, jotka ovat ystävällisiä ja puhuvat ehkä hyvin englantia (yleensä mukamas hyvin koulutettuja, kuten opettajia, lääkäreitä jne.). Nämä henkilöt yrittävät tarjota sinulle ilmaisia tuk-tuk –kyytejä sekä ehdottavat jossain tietyssä silkki-, vaatturi- tai jalokiviliikkeessä käymistä. Heillä on diilit liikkeiden ja tuk-tuk –kuskien kanssa ja lopulta päätyy liikkeeseen, jossa myyntityyli saattaa olla hyvin aggressiivista ja myyjistä on vaikeaa päästä eroon. Ei siis sinällään vaarallista, mutta todella rasittavaa. Liikkeissä pitää olla vähintään 15min – 0,5h, jotta tuk-tuk –kuskit saavat ilmaiset bensakupongit.

*Kannattaa tinkiä, aluksi hinnasta pois esim. 70-80% ja loppu neuvotellaan. Myyjät näyttävät summia taskulaskimella. Tavarataloissa ei yleensä tingitä.

*Taskuvarkaita voi olla, vaikka thaimaalaiseen buddha -kulttuuriin ei varastaminen sinällään kuulu

* Merkkituotteet eivät yleensä ole aitoja

*Bangkok on halvempi kuin esim. Koh Samui. Molemmissa myydään samaa krääsää.